söndag 29 juni 2008

Flädersaft med rabarber


För några dagar sedan tänkte jag göra fläderblomssaft, men jag kom på att jag inte hade några citroner. Dels för att slippa gå och köpa citroner och dels för att citroner inte kan odlas i Sverige (åtminstone inte på friland), så ville jag se om det gick att fixa på annat sätt.

Efter mycket sökande så hittade jag på alternativ.nu att det skulle gå att göra flädersaft med rabarber och det hade jag ju hemma i trädgården.



Här är ett ungefärligt recept:

Flädersaft utan citron (ca 3 liter)
2 l vatten
1kg socker
3-4 stjälkar rabarber
40 fläderblommor
(1 krm natriumbensoat - för hållbarhet)

Lägg fläderblommorna och rabarbern i en spann eller annat stort kärl.
Koka upp vattnet med socker, ta det av spisen och häll i natriumbensoatet utblandat i lite ljummet vatten.
Häll den kokheta vätskan över blommorna och rabarbern och täck med lock eller liknande.
Låt stå i rumstemperatur i ca 5 dagar. Häll på rena flaskor (ända upp om de ska lagras).

Ett annat tips som jag lärde mig i Danmark är att koka äppeljoskoncentrat och använda det istället för socker i marmelader.

Inga kommentarer: